Tips Melancong ke Ho Chi Minh Vietnam

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini saya ingin berkongsi tips untuk anda yang ingin merancang melancong ke Ho Chi Minh City Vietnam. Saya sudah menjejak bumi Ho Chi Minh sebanyak dua kali. Walaupun pengalaman sebanyak dua kali ini boleh dikatakan kurang berbanding dengan mereka yang sering datang ke sini atas urusan perniagaan (memborong barang niaga), tetapi anda boleh anggap tips-tips yang bakal saya berikan ini sebagai pandangan pertama dan panduan bagi orang yang pertama kali ini ke sini.

Informasi penting semasa berada di Ho Chi Minh Vietnam:

#1 Bahasa - Kita boleh menggunakan bahasa Melayu di beberapa buah tempat seperti Benh Tanh Market dan Cho Bin Tay Market. Selain dari tempat-tempat tersebut, sila pastikan yang anda boleh berbahasa Inggeris dan pastikan duit tukaran dalam Vietnam Dong ada untuk memudahkan anda menaiki teksi balik ke hotel (pilihan terakhir sebelum tersesat).

#2 Matawang - Benh Tanh Market dan beberapa kawasan utama membeli-belah menerima matawang Ringgit. Tapi, memandangkan sekarang ini nilai Ringgit kita sedang jatuh merudum, dicadangkan untuk membawa matawang USD dan VND sahaja kerana ada beberapa tempat sudah mula menolak matawang Ringgit kita. So sad!

#3 Pengangkutan awam - Teksi! Ini info sangat penting. Mohon jangan sesuka hati naik teksi tanpa usul periksa. Ini kerana kes penipuan teksi di Vietnam lebih kurang seperti kes penipuan teksi di Malaysia terhadap pelancong asing malah lebih teruk lagi. Ini bukan rekaan semata-mata kerana saya sendiri telah mengalami ditipu semasa berada di sini. Jika hendak memilih teksi, pilihan utama dan paling selamat adalah teksi Vinasun. Teksi ini memang highly recommended by local hotels. Tapi sebelum naik teksi Vinasun ni, mohon tanya harga dulu. Kalau tidak melebihi 200,000.00 VND boleh la anda naik. Tapi biasanya caj yang dikenakan hanyalah sekitar 130,000.00 hingga 180,000.00 VND.

#4 Membeli-belah - Shopping at Benh Tanh Market. Terutama untuk lelaki, kalau tengok pemilik kedai tu cantik dan comel, mohon fikir dua kali untuk singgah dan jangan terpedaya. Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri semasa berada di sana. Perangai mereka suka memaksa dan mengatakan barangan yang dijual adalah pada harga yang paling rendah tetapi sebenarnya banyak lagi kedai-kedai lain yang menawarkan harga yang jauh lebih rendah dan terbaik! Cara mereka memaksa juga sangat menyakitkan hati dan jika kita enggan untuk membeli barang jualan mereka, mereka akan melontarkan kata-kata kesat kepada kita. Seriously, this happened to me! Pilihan terbaik adalah pergi ke kedai-kedai dijaga oleh wanita berusia, lelaki ataupun kedai yang jenis family-business.

#5 Makanan halal - Makanan halal tak perlu risau kerana terdapat banyak restoran halal di sana. Cakap je dari makanan citarasa Malaysia, Thailand hinggalah makanan tempatan yang halal boleh didapati di sekitar Benh Tanh Market. Antara restoran tersebut adalah Restoran Halal Malaysia - Thailand Cuisine, Restoran Serai Malaysia, Restoran Melayu dan Restoran Hajah Bashiroh.

#6 Tarikan pelancong - Bahagian ini saya agak failed. Sepanjang dua kali saya berada di Ho Chi Minh, saya hanya pergi ke War Remnant Museum and Independent Palace. Selainnya, memang pergi ke ke kawasan Benh Tanh, Cho Binh Tay dan sekitar bandar yang saya tak boleh ingat satu persatu. Tapi, jika anda berada di sana, anda akan perasan yang orang Vietnam ni lebih ramai yang menaiki motorsikal. Memang penuh dan sesak.

#7 Lapangan terbang - Lapangan terbang di sini agak kecil berbanding dengan lapangan terbang di tempat kita. Oleh itu, jika kita hendak balik semula ke tanah air, pastikan kita tiba lebih awal untuk mengelakkan kesesakan dan barisan panjang untuk mendaftar masuk.

#8 Dokumen penting - Cukup sekadar passport dan tidak perlu mengisi borang ketibaan. Seumpama hendak pergi ke Sabah dan Sarawak, cuma memerlukan passport antarabangsa untuk memasuki negara ini.

#8 Keselamatan - Tentang keselamatan, saya cadangkan anda pergi ke kawasan-kawasan tumpuan sahaja melainkan anda orang yang suka cabaran. Kawasan-kawasan tumpuan ni sekurangnya boleh mengurangkan risiko kejadian tak diingini. Di sini, penyeluk saku dan ragut banyak terjadi juga. Orang tempatan selalu mengingatkan tentang hal ni kepada pelancong-pelancong luar. Kalau ada kejadian tak diingini berlaku, sebagai contoh semasa saya ditipu dan diperas oleh seorang pemandu teksi dari muzium nak balik ke hotel, nak selamat punya pasal, saya serahkan saja duit yang ada, tapi keluar saja dari teksi saya terus ambil gambar teksi tersebut dan buat laporan polis. Polis kat sana memang saya tabik hormat sangat. Saya buat laporan dan semua pegawai polis membuat kerja yang sepatutnya, sekitar 30 minit pemandu teksi tu ditahan dan dibawa ke balai polis. Hebat tak? Dia diminta untuk memulangkan wang yang diperas tu dan diminta untuk meminta maaf. Selain itu, dia juga meminta agar kes itu digugurkan. Nasib dia baik sebab saya tarik balik kes tu, tapi saya meminta agar perkara itu dilanjutkan kepada syarikat teksi yang menggajikan dia. Well... yang penting dia tak dikenakan undang-undang negara, tapi syarikat dia perlu kenakan tindakan kat dia. Orang macam ni tak boleh nak dilepaskan seratus-peratus sewenangnya.

#9 Orang tempatan - Jangan risau ye semua. Orang Vietnam ni ramai yang mesra alam dan boleh buat kawan. Mana yang boleh buat kawan tu silalah simpan nombor telefon untuk kegunaan masa yang akan datang bila anda datang ke sini lagi. Saya buat macamni. Waktu mula-mula saya sampai ke sini, saya bertemu dengan seorang perempuan tempatan yang baru memeluk Islam dan berkahwin dengan orang Bangladesh dan seorang lelaki Islam bergelar haji yang bekerja dengan konsulat Kuwait. Selain itu, saya juga bersahabat dengan beberapa orang peniaga di Benh Tanh Market di mana kali kedua saya datang ke sana, mereka semua inilah yang banyak membantu saya untuk mencari tempat makan halal, kat mana nak membeli-belah, nak buat apa, macam-macam lah. Siap bawa saya berpusing sekitar bandar lagi. Memang baik! Tapi, jangan sebarang kenal dengan orang pula ya. Kena selidik betul-betul dulu. Nasib saya baik pergi bersendirian ke sana tapi berkat dilindungi Allah swt, saya dipertemukan sahabat-sahabat yang baik ini. 

#10 Informasi lain - Dah pergi sini, jangan setakat nak beli kain-kain je, jangan dilupa kopi tempatan yang sangat sedap tak terkata! Boleh beli kat tepi jalan dengan harga sekitar RM3.00 atau 1.00USD. Selain tu, kalau nak pergi ke sana untuk membeli-belah, sila pastikan anda membeli baggage yang banyak. Ini kerana mereka kat kaunter tu susah nak bertimbang rasa walau terlebih setengah kilogram. Ada yang terlepas tu memang bernasib baik lah, macam saya. Hehehe... saya terlebih 500 gram dan dilepaskan. Tapi ramai kawan-kawan saya yang pernah pergi tetap dikenakan caj lebih muatan (berdasarkan cerita mereka). Selain daripada tu, rajin-rajinlah explore Ho Chi Minh ni, jauh sikit pun tak mengapa. Memang banyak tarikan yang ada cuma saya yang kurang berminat. Hehehe...

Kat sini, saya nak berkongsi sikit gambar-gambar sepanjang saya berada di bumi Ho Chi Minh.





Baiklah. Setakat itu sahaja tips-tips yang boleh saya kongsikan. Diharap boleh memberi manfaat untuk anda yang baru pertama kali nak berkunjung ke sini. Ada pengalaman yang menarik, sila tinggalkan komen yang bernas untuk bacaan pembaca yang lain.

Comments

Anonymous said…
nak tanye mase ke vietnam..menginap hotel dimana?sy dan suami ingin ke sana bulan march 2016. bole recommend?
Unknown said…
Saya pon nk pi ke sana gak,smlm awak dok hotel halo tue brapa ya,ingat nk boking agoda jer
Salam pelancongan dari kami melancong murah baloi ><
Kami menyediakan pakej melancong ke Ho Chi Minh, Vietnam dengan harga yang berbaloi dan diyakini.

Anda berminat??

Sila hubungi : 017-5367426( Insyirah)
FB : melancong murah baloi
IG : melancong_murah_baloi

terima kasih :D
Unknown said…
Very good info..sy akn kesane hujung bln ni
Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Unknown said…
terima kasih atas info2...byk membantu kpd yg pertama kali nk pegi...awal bln 4 ni nk pegi...
Unknown said…
terima kasih atas info2...byk membantu kpd yg pertama kali nk pegi...awal bln 4 ni nk pegi...
Unknown said…
Thanks 4 ur info...sy 1st time ni mlancong single traveller pg sana hjg bln 4 ni..hopefully cmua nya bjln lancar.serahkan pada Allah swt bulat2...apapun..thanks agains ya
Unknown said…
Ok...good info..hjg mei dtg sn...solo travel...bg info
Unknown said…

Perkhidmatan pos antarabangsa paling murah!
Kadar penghantaran paling murah berbanding syarikat penghantaran yang lain. Layari laman web www.viabox.com untuk mengetahui lebih lanjut. Dijamin laju dan selamat. Kepuasan anda adalah keutamaan kami.
Sekadar nak berkongsi Pakej Percutian Vietnam kami. Harga dari RM499 seorang untuk 4 Hari 3 Malam. Pakej termasuk Hotel 3 Bintang, Lawatan, Makanan Halal, Tour Guide / Driver dan Airport Pickup.
Anonymous said…
Hi, will go vietnam next week. May i know how to use this'viabox' please?
Unknown said…
Thanks forthe info...it helps a lot.
Unknown said…
Thanks forthe info...it helps a lot.
Ibu Lala said…
Mcm mn nk contact ye
Ibu Lala said…
Mcm mn nk contact ye
Terima kasih atas info yang sangat berguna. Jika anda berminat untuk mendapatkan pakej
cuti bajet ke Ho Chi Minh Vietnam serendah RM499, layari laman web kami (www.ohtravel.my) untuk
maklumat lanjut. Terima kasih!
SayzYSmokeR said…
Promo bulan agustus dan september
Tour medan lake toba
Harga rm445/pax min 5 pax
Tour Lombok
Harga Rm550/pax min 5 pax
Pakej include :: transport , meal 6x (breakfast , lunch and dinner) , hotel , air mineral , entrancefee
Pakej tidak termassuk ::
Tiket flight and return , extrabed , tipping guide.
Sila book percutianmu bersama cuti cuti holidays
Whatsaap : +6281361906152 (umar)
Untuk lihat eternery pakej, profile cuticutiholidays boleh check our blogspot
http://melancongmurahsodap.blogspot.co.id/p/blog-page_27.html?m=1
Unknown said…
Тут по ссылке:) индивидуалки Москвы дешево. Роскошная девушка сделает все, что бы удовлетворить ваши физические потребности!!!
Unknown said…
Boleh bagi detail x...pakej2 yg ditawarkan
ryme said…
slm..saya nk pergi melacong kevietnam sek cuti bln 3/17 ni..cukupkah ditukar RM1000.00 ke dong vietnam sja...ke matawang usd tk tukar.
Perbelanjaan dan cukai airport nkl blik nanti.tk atas maklumat.
Anonymous said…
slm..saya nk melacong kevietnam cuti sek bln 3/17...ada org kta tukar RM1000/- kedong vietnam cukup termasuk cukai airport..ok ke kedong vietnam sja tk pyah tukar keUSD.penerangan adalah memudahkan perjln.tk..email e_oran@lycos.com
Salam sejahtera Tuan/Puan, semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (aamiin).. Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta/Jogja. Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta/Jogja dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
WhatsApp : +6282282222896
WhatsApp : +6282214441280
WhatsApp : +6282280000071
Call : +6282280000071
Call : +6282282222896
Call : +6282214441280
Email : dhanibandung@yahoo.com
Blog : melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
Website : www.Dhanitourindonesia.com Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Allah kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang… Kami pun menyediakan paket Transport dan Hotel.
Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung/Jakarta/Jogja.
Kami menyediakan pakej Transport dan Hotel, Pakej Full Board.
Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik Dhani Tour Bandung Transport… (Insya Allah) Jom mari melancong diBandung/Jakarta/Jogja Murah sahaja..
Terimakasih
TIARA TOURS said…
HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN, DAN PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ KAMI DESIGN SANGAT MENARIK, HEMAT DENGAN LAYANAN BEST, PASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNIT KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA, PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE ) TAK ADA EXTRA BAYAR.
TAK ADA TIPU – TIPU !!!
HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPOR
AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :
1. TRANSPORT
2. PEMANDU PELANCONGAN
3. HOTEL 3 BINTANG
4. BREAKFAST 3X
5. MAKAN TENGAH HARI 3X
6. DINNER 3X
7. SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
8. KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
9. MINERAL WATER

BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA HUBUNGI DAN TEMPAH PAKEJ DI :
TIARA TOURS INDONESIA
JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
EMAIL : TIARATOURSINDONESIA@GMAIL.COM.
HP / WA +6281383535091
HP / WA +6285358982828
HP / WA +6285762820068

TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL


Popular posts from this blog

Perancangan Melancong ke Seoul Korea (Musim Luruh)

Bercuti di Labuan